“Süssünk valami finomat!”
“Süssünk valami finomat!”
A Szakmai gyakorlat háztartástan tantárgy keretein belül – a takarítási munkák mellett – megismerkednek az értelmi sérült tanulók a konyhában végezhető tevékenységekkel, a főzési és sütési munkálatokkal, az ételkészítés fortélyaival, a balesetmentes munkavégzéssel, a berendezési tárgyak-, eszközök-, műszaki-, konyhai kisgépek adekvát használatával. Bármely tevékenység elvégzésénél a segítő kézre minden esetben szükség van.
A tematika előírásainak megfelelően kezdetben egyszerűbb hideg- illetve meleg ételeket készítettünk a tanulókkal (szendvics, almakompót, tejberizs, tea, palacsinta…)
A 2016/2017-es tanévtől már több fázisból álló, bonyolultabb előkészületeket és főzési technikákat igénylő ételek megalkotásával is próbálkozunk a gyakorlati órákon. A csoport tagjai képességeik szerint veszik ki részüket az aktuális munkafolyamatokból. Van, aki az almahámozásban segít, vagy éppen a tojásszeletelésben, van aki összegyúrja a tésztát vagy feltöri a tojást, van aki pedig a palacsintasütésben jeleskedik. De vannak már sikereink a konyhakötény egész délelőtt alatti viselésében is.
Legutóbb almás lepény sütéssel töltötte a csoport délelőttöt. Egy jól bevált családi recept alapján kezdtünk neki a munkának. Az alapanyagok felismerése, megnevezése, esetleges kóstolása után jöhetett a “kemény” munka. A gyúródeszkán finom mozdulatokkal összeállításra került a tészta, a sodrófával való nyújtás sem okozott gondot. Az alma tisztítása, hámozása és lereszelése már több időt vett igénybe, de a csoport nagyon lelkes és kitartó volt. A fahéj finom illata mindenkiben a karácsonyt idézte elő.
A precíz mozdulatoknak köszönhetően a sütink végre összeállt és megsült a gyermekek nagy örömére. A következő nagy próba ezután következett, mivel meg kellett várnunk, hogy a gőzölgő finomság kihűljön. A holtidőt is hasznosan töltöttük, nem lustálkodtunk. Rendet raktunk a tankonyhában, elmosogattunk. A kitartó, alaposan elvégzett munka után pedig következett a jól megérdemelt falatozás.
A tanulók számára az egyik legnehezebb momentum a kivárás, hiszen ritkán szembesülnek vele, hogy egy étel elkészítése mennyi időt is vesz igénybe. Az alapanyagok beszerzése, az előkészületek és az utómunkálatok, a rendrakás mind-mind hozzátartoznak a konyhai munkákhoz.
Tapasztalatom szerint az idő előrehaladtával egyre türelmesebbek lesznek a résztvevők a gyakorlati órákon. A feladatok képességek szerinti kiosztásával, a munkafázisok alapos megtervezésével élmény a tanulók számára a gyakorlókonyhában való tevékenykedés.
Szenczi Krisztina